Bolivia: Ett starkare ledarskap: En reflekterande resa i att främja egenmakt
Studentledare upptäcker de komplexa aspekterna av ledarskap och politiken i deras skolmiljö. Denna workshop syftade på att främja studentledares egenmakt. Workshopen bidrog även med att skapa reflektion angående makt och besluttaganden.
Det främsta syftet med workshopen var att utveckla hållbara ledarskapsstrategier bland ledare, och främja ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt till begrepp relaterat till ledarskap och makt i skolmiljön. Under aktiviteten observerades ett aktivt deltagande utan svårigheter att uttrycka synpunkter, vilket skapade en atmosfär av tillit och öppenhet bland deltagarna.
Workshopen inleddes med ett varmt välkomnande och en kort förklaring om syftet och utvecklingen av den planerade aktiviteten. Deltagarna uppmuntrades till att reflektera över innebörden av ledarskap, handlingsutrymmen och begränsningar i att agera i deras skolmiljö. Fem grupper bildades slumpmässigt, och tilldelades olika frågor relaterade till ledarskap och makt. Varje grupp presenterade sina svar, följt av en öppen diskussion där andra deltagare uppmuntrades att utöka sina svar och ge ytterligare kommentarer.
Den främsta vikten lades på analysen av maktstrukturer, särskilt i relation till genusfrågor. Syftet var att förändra negativa uppfattningar av maktbegrepp, och fokusera på makt som ett verktyg för handling och positiv förändring. Denna workshop bidrog till att stärka elevernas ledarskap och egenmakt, och på så sätt främja en mer inkluderande och deltagande miljö.
Text och foto: Yoshelyn Ruiz, Kommunikatör, Bolivia.