Bolivia: Karnevalen som utmanar kolonialism och kapitalism

Bild: “Chutas"- dansare under karnevalen som klär ut sig till spanska kolonisatörer och uttrycker motstånd mot kolonialismen. Fotograf: Beymar Alejo

I slutet av februari tidigare i år ringlade sig karnevalstågen långa i El Alto, Bolivia. Karnevalen bestod av dansuppvisningar och skördefiranden men också av “Challan”- en Aymarisk högtid som både utmanar kolonialism och den västerländska synen på planeten. 

–Under “Challan” tillägnar vi Moder Jord vår tacksamhet för allt vi fått och ger tillbaka all den ömhet och kärlek som hon, Pachamama (Moder Jord), har visat oss, berättar Miguel (Micki) Chambi som volontärarbetar på Svalorna Latinamerikas samarbetsorganisation ALBOR och som var med på karnevalen.

Under Challan är det bland annat tradition att äta och dricka tillsammans, att dansa, dekorera sina hem och recitera tacksägelser till moder Jord. Vid första anblick verkar det kanske som vilken högtid som helst, men enligt Micki har karnevalen och Challan också en alldeles särskild politisk innebörd. 

–Vår karneval har alltid varit politisk. Inte partipolitisk utan snarare på så sätt att vi tar med våra sedvänjor till karnevalsfirandet. Karnevalen och Challan är en politisk handling mot det kapitalistiska system vi lever i och som dessutom har förtryckt vår inhemska befolkning. Vårt folk fick kämpa mot kolonisatörerna för att få behålla Challan, berättar Micki. 

“Dansen är som att säga: Vi är inte längre koloniserade!”

–Flera av uttrycken i karnevalen kretsar idag just kring det förtryck som koloniseringen förde med sig och det motstånd vi gjorde, vilket fyller en viktig funktion för det bolivianska folket, fortsätter Micki. I Morenadan (en traditionell dans) dansar man exempelvis i sidled med korsade ben, vilket symboliserar hur man tvingats gå med kedjor runt fotlederna mot gruvorna. Dansen är som att säga: Vi är inte längre koloniserade! Ett annat exempel är Chutas – dansare som klär ut sig till spanska kolonisatörer och gör motstånd mot kolonialismen genom att skrika gällt. Karnevalsfirandet innebär att vi är fria från kolonisatörerna och nu kan göra som vi vill.

“Kultur är ett kraftfullt verktyg och uttryckssätt för att kunna närma sig, bearbeta och hantera svåra frågor”

Karnevalen i El Alto är därför ytterligare ett exempel på hur kultur är ett kraftfullt verktyg och uttryckssätt för att kunna närma sig, bearbeta och hantera svåra frågor. Svalorna Latinamerika har länge stöttat organisationer i Latinamerika som arbetar med kultur, inte minst teaterorganisationen ALBOR i Bolivia där Micki volontärarbetar. Till ALBOR kommer många entusiastiska ungdomar i olika åldrar flera dagar i veckan för att spela teater. De senaste åren har det arbetats intensivt kring andra kontroversiella teman såsom könsbaserat våld och sexuella rättigheter. Dessa teman utgör tillsammans med de postkoloniala uttrycken i karnevalen ett viktigt intersektionellt perspektiv för att medvetandegöra kring olika förtryck och skapa samhällelig förändring.

Text: Annelie Bojestig, praktikant, Bolivia 

Foto: Beymar Alejo

<< Tillbaka till Nyheter

Previous
Previous

Bolivia: Systerskapet känner inga landsgränser

Next
Next

Välkommen till seminariet “Motstånd och reproduktion-Digitalt seminarium om kampen mot förlossningsvåld och reproduktionstvång i Guatemala.”