Nicaragua: Barnen för kunskaper vidare

Club Infantil, DEDENAN II, Nicaragua, Uncategorized | Utlandspraktikant | 11-11-2016

Inom programmet för ”Barn och ungas rättigheter och utveckling i Nicaragua” används en metod kallad “El Efecto Multiplicador” (multiplikationseffekten) i arbetet mot barnsexhandel. Denna metod används för att information och kunskaper ska spridas via programmets direkta deltagare till en större målgrupp, men också för att barnen och ungdomarna ska vara proaktiva i programmets arbete.

På Asociación Infantil ”Tuktan Sirpi”, mer känd som Club Infantil, har metoden blivit en integral del av allt arbete som görs. Detta märks extra tydligt bland organisationens barnkommunikatörer som delar kunskaper och lär av varandra dagligen.

Barnkommunikatörerna filmar en intervju med Naurely. Foto: Caroline Jonsson

Barnkommunikatörerna filmar en intervju med Naurely. Foto: Caroline Jonsson

‒    Genom att lära av varandra multiplicerar vi våra kunskaper. Det kan vara ämnen i allmänhetens intresse så som barnsexhandel, sexuella övergrepp, människohandel eller våra rättigheter och skyldigheter. Men vi delar också med oss av våra kunskaper inom kommunikation, som till exempel hur man använder en kamera eller ljudinspelare, berättar Naurely Maradiaga, 12 år och barnkommunikatör.

Organisationen har också startat ett nätverk av rättighetsförespråkare som består utav ungdomar som har varit aktiva i Club Infantil en längre tid. De planerar och håller i utbildningar och aktiviteter för andra barn och ungdomar.

‒     Från att jag som liten blev en del av Club Infantil och fick information från utbildarna, har det nu fötts en vilja att hjälpa och lära ut mina kunskaper till andra barn och ungdomar, säger Marling Herrera, 18 år och rättighetsförespråkare.

Nätverket av rättighetsförespråkare utanför Club Infantil. Foto: Caroline Jonsson

Nätverket av rättighetsförespråkare utanför Club Infantil. Foto: Caroline Jonsson

I varje del av Jinotega som Club Infantil arbetar (nordöst, nordväst, syd och på marknaden) blir barn och ungdomar som har deltagit aktivt under en tid tillfrågade om de vill bli ”monitores/monitoras por los derechos”. Likt rättighetsförespråkarna delar de med sig av information och kunskap till andra barn och ungdomar, men de är generellt lite yngre än rättighetsförespråkarna och ordnar mindre workshops på skolan i sitt bostadsområde (eller Club Infantils lokal) då de för vidare information eller lär ut lekar som de har fått lära sig på utbildningar. Efter varje utbildning planerar de tillsammans med Club Infantils utbildare när, var och hur de ska hålla i sin workshop. Utbildarna finns alltid där som stöd när barnen efterfrågar det, men idén är att de vuxna ska ta ett steg tillbaka för att ge barnen och ungdomarna utrymme att utvecklas.

Katherine lär ut en dynamisk frågelek till barnen på skolan San Antonio. Foto: Caroline Jonsson

Katherine lär ut en dynamisk frågelek till barnen på skolan San Antonio. Foto: Caroline Jonsson

‒     Först och främst ville jag bli ”monitora” för att jag lär mig av barnen och de lär sig av mig. Jag tycker inte att det är svårt att lära ut, men det är viktigt att koncentrera sig under utbildningarna för att sedan komma hit till skolan väl förberedd, säger Katherine Massiel Herrera García, 12 år och ”monitora” i nordvästra Jinotega.

Caroline Jonsson, programpraktikant, Nicaragua

Här kan du titta på Club Infantils barnkommunikatörers arbete.

Stöd oss

Bli månadsgivare

Kontakt

Svalorna Latinamerika

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

© 2018 Svalorna Latinamerika